X
تبلیغات
رایتل

تجهیزات فروشگاهی ایران

شش کالایی که باید در فروشگاه خرده فروشی تان عرضه کنید.

«تجهیزات فروشگاهی ایران»- شرکت ریتیل ایران فرمول موفقیت در صنعت خرده‌فروشی این است که تا جایی که می‌توانید فروش داشته باشید، و تا جایی که می‌توانید روی هر کالا سود دریافت کنید. خیلی مشکل به نظر نمی‌رسد، نه؟!
 بسیاری از خرده‌فروش‌ها با این اصل موافقند و بر همین اساس هم فروشگاه‌شان را اداره می‌کنند. اما این بدین معنا نیست که شما هر کالایی را که خودتان فکر می‌کنید برای فروش و بازار مناسب است و هر کالایی که خودتان خوش‌تان می‌آید بفروشید را از تأمین‌کننده یا تولیدکننده خریداری کنید و در فروشگاه‌تان بچینید و روی قیمت خرید آن سود بکشید و بفروشید! یک سری اصول و قوائدی وجود دارد که باید در این رابطه در نظر بگیرید. شش نوع کالایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به شما کمک می‌کنند که در بازار رقابتی امروز، بتوانید کسب و کار سودآوری را برای خود رقم بزنید.
1. کالای بازارپسند:
چرا مشتری‌ها به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند؟ شما چه کالاهای خاصی را عرضه می‌کنید که به مشتری این انگیزه را می‌دهد که دو یا سه فروشگاه مشابه با فروشگاه شما را رد کند و شما را انتخاب کند؟ وقتی کالاهایتان را بر اساس بازار هدف، یعنی نیازهای مشتریان، تعیین کنید، می‌توانید سرآمد رقبای خود باشید. این کالای خاص می‌تواند کالایی باشد که رقبای شما عرضه نکرده‌اند یا اینکه نوع و کیفیت آن بسیار بهتر از نوع و کیفیتی باشد که رقبای شما به مشتریان خود عرضه می‌کنند. در اغلب موارد، این کالا، بطور محدود در بازار موجود است و از این جهت، فروشگاه شما به دلیل عرضه این کالا بر سر زبان‌ها می‌افتد. حتی اگر کالایتان، نوع و کیفیت عادی داشته باشد، باز هم می‌توانید ابتکاراتی به خرج دهید که شما را برجسته‌تر از رقبای‌تان نشان دهد و این بستگی به خودتان دارد.
2. کالاهای خیره‌کننده:
در میان کالاهای فروشی در فروشگاه‌تان، باید تعداد محدودی کالاهای لوکس و به‌اصطلاح باکلاس و پرزرق و برق هم قرار دهید تا بتوانید سطح کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌تان در نظر مشتری بالا ببرید. برانگیختن تحسین و حیرت مشتری، یکی از آن ابزارهای تبلیغاتی برای فروشگاه است که می‌تواند جایگاه آن را در ذهن مشتری بالا ببرد. معمولاً بهتر است 10 درصد از کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه به این نوع کالاها اختصاص یابد. توجه داشته باشید که این کالاهای خاص و گران‌قیمت فروش نخواهند رفت، و از این رو تأکید می‌کنیم که درصد کمی از کالاهای فروشگاه‌تان را به این نوع اختصاص دهید. برای مثال، اگر فروشگاه کفش راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید حدود 1 درصد از کفش‌ها را از برندهای معروف و گران‌قیمت به نمایش بگذارید. این می‌تواند روی تصویری که مشتری از فروشگاه‌تان در ذهن دارد تأثیر مثبتی بگذارد.
3. کالاهای به‌هم‌مرتبط:
به گزارش ریتیل ایران کالاهای به هم مرتبط از آن جهت اهمیت دارند که معمولا به صورت پکیج‌های تخفیف‌دار عرضه می شوند و وقتی مشتری یکی از آنها را خریداری می‌کند، انگیزه کافی برای خرید سایر لوازم جانبی را نیز خواهد داشت، چون اگر بعدها بخواهد هر یک از لوازم جانبی را بطور جداگانه خریداری کند، برایش بسیار گران تمام می‌شود. برای مثال، وقتی مشتری یک قوطی رنگ خریداری می‌کند، لازم است که قلم‌موی نقاشی، فرچه، پارچه پوشش محافظ، سمباده، رول نقاشی و … را نیز در کنار قوطی رنگ تهیه کند. معمولاً فروشگاه‌ها روی قوطی رنگ (در این مثال) درصد بالایی تخفیف می‌دهند و در عوض سود مناسبی را روی سایر لوازم جانبی همراه رنگ که همراه پکیج به مشتری می‌فروشند دریافت می‌کنند. نکته مهم این‌جاست که پرسنل فروش باید در این رابطه توجیه شده باشند و با سیاست‌های فروش آشنا باشند و تفاوت بین فروش یک قوطی رنگ تخفیف‌دار و یک پکیج شامل آن قوطی رنگ را تشخیص دهند.
4. کالاهای ترافیک‌ساز:
شما چه کالاهایی را در فروشگاه‌تان عرضه می‌کنید تا رفت و آمد مشتریان را در فضای آن افزایش دهید و به اصطلاح رافیک ایجاد کنید؟ از چه کالاها و محرک‌هایی استفاده می‌کنید تا مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه شما سپری کند؟ اگر سوپرمارکت دارید، شاید فکر کنید که بهتر است از بن‌های قرعه‌کشی هفتگی و ماهانه استفاده کنید. در هر حال، به نظر می‌رسد که بهترین انگیزه برای رفت و آمد بیشتر به فروشگاه و صرف زمان بیشتر در آن، بستگی به نوع کالاهایی باشد که ارائه می‌کنید. شاید لازم باشد از تابلوها و علائم انگیزشی و جذاب هم برای هدایت نگاه و ذهن مشتری به سمت کالاهایتان استفاده کنید. کالاهای مشتری‌پسند در کنار علائم و تابلوهای بصری محرک می‌توانند ترافیک لازم را در فروشگاه‌تان ایجاد کنند.
5. کالاهای سودآور:
در میان کالاهایی که عرضه می‌کنید، کالاهایی را نیز باید بگنجانید که برایتان سود قابل‌توجهی داشته باشند تا تخفیف‌هایی که بر روی کالاهای دیگر ارائه کرده‌اید جبران شود. البته مشتریان متوجه نمی‌شوند که این کالاها برای شما سود بالایی دارند چون قیمت بالایی ندارند، اما سودی که از آنها عایدتان می‌شود مناسب‌تر است. بنابراین باید در کالاهایی که از تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌ها خریداری می‌کنید، درصدی را نیز به این نوع کالاها اختصاص دهید. برای این منظور، می‌توانید روی کالاهای تخفیف‌خورده‌ای که عمده‌فروش‌ها و تولیدکننده‌ها می‌خواهند با قیمت پایین‌تر به‌اصطلاح ”رد کنند“، حساب کنید. روی این کالاها می‌توانید تا 50 درصد یا بیشتر سود کنید. من (نویسنده مطلب) از عمده‌فروش‌ها کفش‌هایی را که روی دست‌شان مانده بود با 50 تا 75 درصد تخفیف خریداری می‌کردم اما با قیمت کامل سایر کفش‌ها می‌فروختم. 

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :